måndag 24 augusti 2009

istället....

för att C. ska få vara med sin halvklass i slöjd t.ex så har man gjort en egen liten grupp av C. och en annan pojke på skolan. Nåt vi motsätter oss eftersom vi anser att han ska ha rätt att få stödet i sin klass. Det står faktiskt även i skollagen att i första hand ska barn i behov av särskilt stöd(där C. tillhör) få det i sin egen undervisningsgrupp. Och undervisningsgrupp är lika med klass o halvklass som man tillhör.
Ringde ju skolverket förra veckan o även om jag nästan kan alla paragrafer i skollagen när det gäller barn i behov av stöd så fick jag veta detta också.
Då kan man undra vad skolan o kommunen har för belägg för att inte ge undervisning o stödet i den egna undervisningsgruppen.

Och när C. dessutom mår bättre av att vara i just sin egen halvklass än att tussas ihop i olika konstiga konstellationer, ja det är väl bara att gå till sig själv om man skulle bli behandlad så på en arbetsplats.

Alltså personal som jobbar på en skola som exempel o de har den o den klassen som sina elever, jaha men de får inte jobba där utan de är på en annan skola där de inte känner nån tillhörighet men de jobbar inte där utan de jobbar på skola 1. Eh????
Jag kan köpa upplägget att man börjar skola in slöjd på det här viset, men då bör målet vara att C. kan få vara med i sin halvklass senare o få stödet där. Och inte att man då säger "målet är att C. går på den här skolan"
Eller att man säger "så blir det för en del barn" när man frågar om det är därför han inte kan få vara med sin halvklass på slöjden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar